piatok 17. mája 2013

Využite svoje gény k zlepšeniu zdravia (11 krokov ku zdraviu, 2.krok)

Prečo niekto konzumuje mäso a je zdravý a inému to môže spôsobiť zdravotné problémy? Prečo sa niekto dožije ako vegetarián 90 rokov a iný zomrie v 50-tke. Môžu za to naše gény a môžeme to vôbec zmeniť? Alebo sme to proste zdedili po rodičoch a už sa s tým nedá nič urobiť? Vykročte a urobte druhý krok ku zdraviu...


V druhej časti môjho seriálu 11 krokov ku zdraviu sa chcem s vami podeliť o dôležitosti konzumovať potraviny, ktoré sú obzvlášť vhodné pre váš organizmus. Ako už mnohí viete, môj druhý krok ku zdraviu znie: „Konzumujte správne jedlá podľa vašich osobitných požiadaviek“. V drvivej väčšine prípadov vám môže dodržanie tohto kroku zabezpečiť trvalé zdravie do konca vášho života. Čo to znamená osobitné požiadavky? Znamená to jedinečnosť vašej krvnej skupiny, nutričného typu, genotypu, metabolizmu, pH, somatotypu, zdravotných predispozícií či chuti.

Jedlá pripravené podľa vašich osobitných požiadaviek vám dodajú množstvo potrebných látok a hlavne nebudú negatívne zaťažovať váš organizmus. Ľudský organizmus každého človeka je špecifický, a preto každý potrebuje niečo iné. Niekomu vegetariánstvo alebo makrobiotika pomôže, inému ublíži. Je mnoho výživových smerov, ktoré majú perfektné výsledky, ale aj nepochopiteľné zlyhania. Väčšina týchto smerov má svoj „smer“, ako to vyplýva z daného slova, a preto sa nepozerajú doprava a doľava. 

Keď však chcete vytvoriť optimálnu stravu pre daného jedinca, musíte ho podrobne študovať a konzultovať s ním jeho potreby a názory. Potom sa dá relatívne presne určiť čo kto potrebuje. Následne to musí každý jedinec na sebe vyskúšať. Lenže neustále skúšanie nesprávnych smerov vám môže vážne poškodiť zdravie. Preto je veľmi dôležité, aby ste si našli pomocou správnych ľudí presne to, čo vám bude vyhovovať. To bohužiaľ nie je také ľahké vzhľadom na silu určitých skupín, ale je to len na vás. Musíte byť ochotný prevziať kontrolu nad svojim zdravím. 


Aká je dôležitosť Nutričnej typológie vo výžive?

Pozrime sa teda spoločne na súhrn osobitných požiadaviek. Doktor Joseph Mercola rozdeľuje svojich pacientov podľa Nutričného typu. Proteínový typ (Protein type), mixovaný typ (Mixed type) a zeleninový/sacharidový typ (Veggie/Carb type). Jeho bezplatný test si môžete urobiť na jeho stránke www.mercola.com. Toto rozdelenie vychádza najmä z vašich chuťových požiadaviek a požiadaviek vášho organizmu. Nutričná typológia (NT) sleduje napríklad vplyv jednotlivých potravín na vaše trávenie alebo pocity po jedle. Tiež sa zameriava na kvalitu potravín a správnu prípravu jedál. V Nutričnej typológii nestačí, že budete konzumovať napríklad mäso, ale toto mäso by malo pochádzať z tradičného chovu a byť pripravené pri nízkych teplotách.


Najdôležitejší faktor pre určenie vašich osobitných požiadaviek

Váš metabolizmus je výrazne prepojený s tým, čo konzumujete, ako a kedy to konzumujete, v akej oblasti žijete a v neposlednom rade, aký máte denný výdaj a či športujete alebo nie. Svoj metabolizmus môžete zrýchliť vďaka 14(+1) krokom, ktoré som priniesol v prvom kroku ku zdraviu.

Ľudským metabolizmom a jeho vplyvom na zdravie ľudí sa zaoberá Metabolická typológia (MT), ktorá predstavuje veľmi rozsiahly vedný odbor. Ak by ste chceli pochopiť celý princíp MT, museli by ste ho študovať dlhé roky, pretože je to súhrn najprevratnejších objavov v oblasti výživy za posledných asi 100 rokov. Jej súčasným najväčším propagovateľom je William Wolcott a v našich končinách sa ňou zaoberá RNDr. Petr Fořt, CSc. V podstate aj celá Nutričná typológia je založená na Metabolickej typológii, ktorá taktiež rozdeľuje ľudí do rovnakých troch základných skupín ako NT. Pridáva k nim však ešte ďalšie podskupiny, takže v MT existujú 3 základné typy, z ktorých každý je definovaný 6 podtypmi, pričom môže vzniknúť až 9 rôznych kombinácií. Podľa MT teda môže vzniknúť až 9 rôznych typov ľudí z pohľadu ich osobitných požiadaviek.


Aký tvar má vaše telo?

Ďalší váš „poznávací znak“ je váš somatotyp. Ektomorf má krehkú telesnú stavbu, je prirodzene štíhly, má rýchly metabolizmus, málo telesného tuku a dlhé štíhle končatiny. Ťažko naberá svalovú hmotu a rýchlo stráca svoje ťažko nadobudnuté svaly. Tento typ môže zjesť aj „klince“ a nepriberie. Ale pozor. Po 30-tke sa jeho metabolizmus spomalí a začne sa mu ukladať tuk na vnútorných orgánoch (viscerálny tuk). Je to ešte nebezpečnejší tuk ako podkožný. Typický tvar postavy- jablko. Nohy, ruky a zadok má štíhle a len brucho má „vypučené“.

Mezomorf má od prírody svalnatú postavu. Dal by sa označiť ako zlatá stredná cesta medzi Endomorfom a Ektomorfom. Rýchlo buduje svalovú hmotu a ľahko získava, alebo znižuje telesnú hmotu.

Endomorf má pomalý metabolizmus a ak si nedá pozor, ľahko a rýchlo priberie. Nerobí mu však problém získať svalovú hmotu. Sú to zväčša ľudia oblých tvarov s vyšším podielom tuku.


Čo ste zdedili po svojich predkoch?

Genotyp súvisí aj s vašimi zdravotnými predispozíciami, ktoré ste mohli zdediť od vašich predkov, prípadne od nich máte väčšiu náchylnosť na určité zdravotné problémy. Našťastie je to väčšinou ľahko ovplyvniteľné stravou a cvičením, takže žiadne výhovorky typu, som proste tučný a mám to v génoch. Možno som týmto niekoho sklamal, ale verím, že skôr potešil, pretože má šancu na úspech.


Prečo pH potravín nehrá takmer žiadnu úlohu vo vašej výžive?

Poznámka: táto časť je upravená oproti pôvodnej verzii.

Takisto je dôležité pH vašej krvi. Podľa mnohých lekárov a odborníkov je ideálne pH krvi 7,365, čiže mierne zásaditá krv. Medicína ešte povoľuje hodnotu 7.4, ale vtedy už je problém, pretože ak je pH také zásadité, znamená to, že ste prekyslený a telo musí odoberať minerály z vašich tkanív, svalov a kostí, aby vyrovnalo tento stav. Aspoň tak to tvrdí odborník na pH, Dr. Robert O. Young. Podľa neho, čím viac konzumujete kyslé alebo moc zásadité potraviny, tým dávate väčší priestor pre mikroorganizmy, aby sa premnožili a vytvorili živnú pôdu pre rozvoj v podstate všetkých chorôb.

Veľké rozdiely v pH krvi by vás jednoducho zabili, preto telesné mechanizmy musia udržiavať neustále vyrovnané pH krvi okolo spomínaných 7,365. Toto by mohol byť kameň úspechu odporcov mäsa, ale sklamem vás. Delená strava, ktorá kombinuje „kyslé“ potraviny ako mäso, vajcia či syry výlučne so zeleninou a správnymi tukmi, pomáha nielen predísť hnilobným procesom pri trávení, (čím by ste aj tak v tele vytvorili zbytočné toxíny a teda sa prekyslili - kombinácia mäso, vajcia, ryby, syr + ryža, zemiaky, cestoviny, múčne výrobky), ale aj vyrovnať pH pokrmu na želateľnú hodnotu. Delená strava je teda podstatná aj z tohto dôvodu. Proste sa musíte zmieriť s faktom, že nás tak príroda stvorila a nedokáže efektívne tráviť bielkoviny s niektorými sacharidmi. Avšak verte, že mäso s brokolicou je oveľa chutnejšie ako s ryžou či zemiakmi. Je to len o zvyku a presvedčení. Sebadisciplína je dôležitá len na začiatku.

Napriek tomu, že prekyslený organizmus je živnou pôdou je mnohé ochorenia, musím ešte raz sklamať obhajcov stravovania podľa pH, pretože kyslosť alebo zásaditosť jednotlivých potravín nemá takmer nijaký vplyv na pH posun v organizme po konzumácii týchto jedál. Touto skutočnosťou sa zaoberá najmä Metabolická typológia. George Watson, PhD and Rudolf Wiley, PhD, ktorí sa zaoberali počas svojho života MT, prišli na to, že ideálne pH krvi je v skutočnosti 7,46 a mnohí ľudia sú skôr príliš zásadití než prekyslení, čo je tiež patologický stav.   

To vysvetľuje aj skutočnosť, prečo sú mnohí vegetariáni prekyslení aj napriek „zásaditej“ strave. Niektorí autori Metabolickej typológie prišli na to, že mäso okysľuje organizmus niektorých ľudí, zatiaľ čo alkalizuje organizmus iných ľudí. Rovnako to platí pre zeleniny a mnohé iné potraviny. Preto stravovanie sa podľa pH samotných potravín nemá takmer žiadnu výpovednú hodnotu a je potrebné najskôr určiť metabolický typ človeka a až potom tomu prispôsobiť stravu.    


Čo vás odlišuje od ostaných ľudí?

Za druhý najhlavnejší faktor po MT v určovaní osobitných výživových požiadaviek každého človeka považujem rozdelenie výživy podľa krvných skupín. Tie súvisia hlavne s vašimi génmi, ktoré ste zdedili v priebehu tisícok rokov vývoja ľudskej rasy. Tieto gény sa síce postupne upravujú vplyvom prostredia a jedla, ktoré konzumujete, ale je to tak malý posun, že sa to prejaví až vtedy, keď vás to už nebude musieť zaujímať.

Prepojeniu krvných skupín s výživou a zdravotnými problémami sa už niekoľko rokov venuje Dr. Peter J. D´Adamo, ktorý napísal niekoľko fascinujúcich kníh na túto tému. Odporúčam najmä knihu Žite správne 4 krvné skupiny 4 programy alebo Eat Right 4 Your Type, v ktorej nájdete podrobné návody k zachovaniu trvalého zdravia a základné stravovacie odporúčania pre krvné skupiny. Tie si čiastočne priblížime aj v tomto článku.


Krvná skupina 0 lovec
  • Jedzte hlavne mäso, pomáha Vám to schudnúť a dodáva Vám to potrebné živiny. Máte kyslejší žalúdok a v tenkom čreve množstvo črevnej alkalickej fosfatázy, ktorá vám poľahky štiepi cholesterol, tuky a živočíšne bielkoviny
  • Konzumujte dostatok tučných rýb
  • Pozor na mliečne výrobky. Sú pre vás ťažko stráviteľné. Občas si môžete dopriať kefír a zakysané plnotučné mliečne výrobky
  • Najväčší zabijak pre vás je pšenica a obilniny. Občas si môžete dopriať špaldu, ale ak chcete schudnúť, tak sa vyhýbajte obilninám celkovo, aj ovsu. Absolútne sa vyhýbajte pšeničným klíčkom
  • Pozor na fazuľu, kukuricu, šošovicu, arašidy a zemiaky. Sú pre vás veľmi škodlivé, kvôli obsahu lektínov
  • Pozor na kávu a čierny čaj. Zvyšujú vám produkciu gastrínu
  • Doprajte si zázvor, kurkumu, hrebíček, lékoricu (sladké drievko) či kayenské korenie
  • Z ovocia sa vyhnite pomarančom, jahodám a mandarínkam
  • Zo zeleniny zasa vynechajte všetky druhy kapusty, karfiol, uhorky a pór
  • Doprajte si mandle, ľanové semiačka, lieskovce, sezam a olivový olej
  • Vyhýbajte sa trezalke a z doplnkov výživy si doprajte kyselinu listovú, vitamín B12, glutamín, 5-HTP, L-tyrosin  

Krvná skupina A poľnohospodár
  • Vyhýbajte sa mäsu okrem kuracieho a morčacieho (2-6 krát do týždňa). Máte málo žalúdočnej kyseliny a črevnej alkalickej fosfatázy
  • Ako zdroj bielkovín konzumujte fermentované sójové produkty (miso, natto, tempeh, okara, tamari), ryby a morské plody
  • Pozor na mlieko a mliečne výrobky, len občas fermentované druhy (kefír, probiotický jogurt, zakysanka, acidko) a kozí alebo ovčí syr či ricottu
  • Fazuľa vám prospeje s výnimkou mesačnej a obyčajnej fazule. Je to pre vás dôležitý zdroj proteínov
  • Máte najlepšie prispôsobený organizmus pre sacharidy. Čiastočne vegetariánska strava by mohla byť pre vás vhodná. Napriek tomu to nepreháňajte, a to hlavne so pšenicou
  • Doprajte si veľa ovocia a zeleniny, hlavne tekvicu, mrkvu, špenát alebo brokolicu
  • Jedzte orechy a semená
  • Pite zelený čaj
  • Vyhýbajte sa lektínom vo fazuli obyčajnej a mesačnej, zemiakoch, kapuste, baklažáne, banánoch a paradajkách
  • Doprajte si ako doplnok výživy L-histidín, betain, dendrobium, horec, ženšen, gingko bilobu, vitamíny C a B, zinok a lecitín

Krvná skupina B – kočovník 
  • B skupina môže jesť takmer všetko. Vhodné je najmä mäso, okrem kuracieho
  • Mliečne výrobky, hlavne fermentované a ideálne nepasterizované, sú pre vás zázrak
  • Tučné ryby sú pre vás vynikajúci zdroj bielkovín a správnych tukov
  • Pozor však na paradajky, kukuricu, pšenicu, pohánku, šošovicu, arašidy a sezam. Tým sa vyhýbajte, ale inak môžete jesť skoro všetko, samozrejme s mierou
  • Ako doplnky si doprajte vitamíny C a B, zinok, arginín, tyrosin, lecitín a citrullin (melóny)
  • Z byliniek zasa lékoricu (sladké drievko), tribulus terrestris, ženšen (kórejský, čínsky, sibírsky alebo indický), rastlinu Bacopa monniera a posvätnú bazalku (ocimum sanctum)

Krvná skupina AB záhada
  • Obmedzte červené a kuracie mäso. Máte málo žalúdočnej kyseliny a črevnej alkalickej fosfatázy
  • Za zdroj bielkovín si zvoľte fermentovanú sóju, ryby a morské plody
  • Mliečne výrobky sú pre vás vhodné, hlavne fermentované (kefír)
  • Jedzte mnoho studenovodných rýb bohatých na tuk (losos)
  • Doprajte si zeleninu, najmä brokolicu, špenát a mrkvu, podporujú alkalickú fosfatázu
  • Pozor na lektíny v kuracom mäse, kukurici, pohánke, fazuli mesačnej a obyčajnej a v niektorých rybách a plodoch (pstruh, homár, ustrice, platýs, ančovičky)
  • Ako doplnky pre žalúdok si doprajte L-histidín, horec, betain, dendrobium
  • Podporte svoje zdravie aj vitamínmi skupiny B, kyselinou lipoovou, citrullinom, glutaminom a kyselinou listovou

Na záver nemôžem zabudnúť na chuť, ktorú som už načrtol na začiatku pri Nutričnej typológii. Každý má právo na telesné pôžitky. Pokiaľ si však viete vaše obľúbené chute nakombinovať tak, aby chuť zostala rovnaká a zároveň sa zmenila fyziológia pokrmu, tak ste vyhrali aj po tejto stránke. A je to ľahšie, ako by ste si mysleli. Čoskoro vám prinesiem aj tento návod.

Myslite však na to, že každá potravina by mala vychádzať zo svojho pôvodného zdroja. Domáci chov, čisté a úrodné pôdy a podobne. Zmäknutá čínska kapusta, ovisnuté kelové listy, zmäknutá mrkva, striekané ovocie a vyleštené jablká či paradajky, ktoré bežne vidíme v obchodoch, nie sú už veľmi výživné. Preto podporte poctivých predajcov z dvora a našich farmárov, ktorých môžete nájsť napríklad v mestskej tržnici. Prevezmite kontrolu nad svojim zdravím a urobte ďalší krok k svojmu zdraviu.